Η μετακίνηση με αεροπλάνο συνεπάγεται τη διαδικασία του ελέγχου στα αεροδρόμια μέσω των αντίστοιχων μηχανημάτων που χρησιμοποιούν ακτίνες Χ.
Οι ακτίνες Χ αποτελούν μια μορφή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας που δεν είναι ορατές δια γυμνού οφθαλμού, ανήκουν στις λεγόμενες ιονίζουσες ακτινοβολίες, δηλαδή ο μηχανισμός τους μπορεί να προκαλέσει βιολογικές βλάβες, όπως καρκίνο του δέρματος.
Το γεγονός επιβεβαιώνει και η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) που ήρθε ως απάντηση στις ανησυχίες που εξέφρασαν πριν μερικούς μήνες Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο, οι οποίοι είχαν αποστείλει τις ανησυχίες τους και στο Γραφείο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Λευκού Οίκου, προειδοποιώντας για «δυνητικά σοβαρούς κινδύνους» από την έκθεση στην ακτινοβολία.
Την ίδια γνώμη έχει ο δρ Μάικλ Λαβ, διευθυντής εργαστηρίου που χρησιμοποιεί ακτίνες Χ στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς. Η αμερικανική κυβέρνηση «υποστηρίζει ότι ο κίνδυνος είναι ελάχιστος, στατιστικά όμως είναι βέβαιο ότι κάποιος θα πάθει καρκίνο του δέρματος από τις ακτίνες Χ», δήλωσε ο δρ Λαβ.
Το Γραφείο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Λευκού Οίκου απάντησε στην επιστολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, διαβεβαίωσε πως οι σαρωτές «έχουν δοκιμαστεί εκτενώς» από τις αμερικανικές αρχές και κρίθηκαν ασφαλείς.
«Αν και η δόση ακτινοβολίας θα ήταν ασφαλής αν κατανεμόταν σε όλο το σώμα, η δόση που δέχεται το δέρμα ενδέχεται να είναι επικίνδυνα υψηλή», αναφέρει ο κ. Τζον Σέντατ και οι συνεργάτες του που συνέταξαν την επιστολή. «Ακόμα δεν γνωρίζουμε την ένταση της δέσμης ακτινών Χ ή άλλες λεπτομέρειες του απόρρητου συστήματος».
Ο δρ Λαβ από το Πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς θεωρεί ότι ο δυνητικός κίνδυνος είναι μέγιστος για τα άτομα 65 ετών, τις εγκύους, τα άτομα με HIV, όσους ήδη πάσχουν από καρκίνο, αλλά και τους άνδρες στο σύνολό τους.
«Τα σεξουαλικά όργανα των ανδρών είναι εκτεθειμένα στις ακτίνες Χ. Το δέρμα σε αυτή την περιοχή είναι πολύ λεπτό» εξήγησε ο βιοφυσικός.
Το θέμα έχει ανησυχήσει και τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίοι ελέγχονται δειγματοληπτικά όπως οι επιβάτες. Ο κυβερνήτης Ντέιβιντ Μπέιτς, επικεφαλής των συνδικαλιστών της American Airlines, συνιστά στο προσωπικό της εταιρείας να αρνείται τον έλεγχο και να υποβάλλεται εναλλακτικά σε σωματικό έλεγχο από τους υπαλλήλους ασφάλειας.
Το θέμα έχει ανησυχήσει και τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίοι ελέγχονται δειγματοληπτικά όπως οι επιβάτες. Ο κυβερνήτης Ντέιβιντ Μπέιτς, επικεφαλής των συνδικαλιστών της American Airlines, συνιστά στο προσωπικό της εταιρείας να αρνείται τον έλεγχο και να υποβάλλεται εναλλακτικά σε σωματικό έλεγχο από τους υπαλλήλους ασφάλειας.
Δικαίωμα να αρνηθούν τη σάρωση έχουν και οι επιβάτες, σε αυτή την περίπτωση όμως υποβάλλονται σε «ενισχυμένο σωματικό έλεγχο», όπως τον αποκαλεί η αμερικανική Υπηρεσία Ασφάλειας Μεταφορών (TSA).
Η Υπηρεσία άρχισε να εγκαθιστά σαρωτές ακτινών Χ το 2007, και σήμερα 450 τέτοια μηχανήματα λειτουργούν σε 65 αμερικανικά αεροδρόμια.
Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, πάντως, δοκιμάζονται και σαρωτές σώματος που, αντί για ακτίνες Χ, λειτουργούν με τη λεγόμενη ακτινοβολία Terahertz. Η ακτινοβολία αυτή βρίσκεται σε άλλο τμήμα του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος και δεν θεωρείται ιονίζουσα.
Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, πάντως, δοκιμάζονται και σαρωτές σώματος που, αντί για ακτίνες Χ, λειτουργούν με τη λεγόμενη ακτινοβολία Terahertz. Η ακτινοβολία αυτή βρίσκεται σε άλλο τμήμα του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος και δεν θεωρείται ιονίζουσα.
Πηγή: onmed.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου